fredag 28 augusti 2009

Godaste banankakan

Det här receptet har jag fått av min mamma och jag lovar att det är den godaste banankaka du har smakat! Perfekt att baka om man har bananer hemma som har blivit liggande och blivit bruna. Baka en redan ikväll, eller i helgen! :)

Banankaka
150 g rumstempererat smör
3,5 dl strösocker
2 ägg
2 medelstora mosade bananer
4,5 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver
2 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
1,5 dl hackade nötter
1 1/4 dl mjölk
Kokosflingor att strö formen med

Sätt ugnen på 175 gr och smörj en 2 liters kakform, strö den med kokosflingor. Rör smör och socker vitt och pösigt, gärna med elvisp. Tillsätt äggen, ett i sänder under kraftig omröring. Mosa bananerna och rör ner dem i smeten och rör ett par
minuter.

Blanda de torra ingredienserna och rör ner dem i smeten omväxlande med mjölken. Slå smeten i formen och grädda kakan omkring 45-60 min. Prova med en sticka. Låt kakan stå några minuter innan du stjälper upp den.

Skriv ut receptet (pdf)

4 kommentarer:

Mia 28 augusti 2009 kl. 23:10  

Måste jag prova. Bananer blir alltid liggande för länge här hemma.... Helt perfekt med en kaka då ju. :-)

Helena Ljunggren 1 september 2009 kl. 08:44  

banankaka är det alldeles för sällan man äter :)

tina 28 november 2009 kl. 20:46  

Kakan står i ugnen nu!
:-)

tina 30 november 2009 kl. 15:13  

Jag instämmer, det här var en alldeles särskilt god banankaka! Tack för recepttipset!

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP