fredag 2 oktober 2009

Kanelbullens dag 4 oktober

Missa inte kanelbullens dag på söndag!

Enligt tidningarna så är doften av nybakade kanelbullar något vi svenskar tycker väldigt mycket om. Och visst gör vi det! Dom säger också att den doften till och med kan höja värdet på en bostad om det doftar nybakat på visningen.... Det är jag däremot inte helt säker på :) Men jag är säker på att hembakat, oavsett typ, går hem hos dom flesta. Eller hur?

ca 50 bullar

50 g jäst
175 g smör
4 dl mjölk
1 dl socker
1 krm salt
1 ägg
12-13 dl vetemjöl

smör
socker
kanel (eller kardemumma)

Smält smöret och blanda med mjölken till ca 37 g. Rör ut jästen i lite vatten och häll sedan i mjölkblandningen. Blanda alla ingredienser matberedaren till en jämn deg. Låt jäsa i 30 min. Kavla ut degen och bred på önskad mängd smör, strö socker och kanel över. Rulla ihop till bullar och lägg i formar på en plåt, låt jäsa ytterligare 30-60 min. Baka i ugn på 250 grader i ca 10 min.

1 kommentarer:

Recept 6 oktober 2009 kl. 03:25  

Låter inte som ett dumt recept det. Det var ju precis kanelbullens dag också. :)
Fin blogg du har förresten, Kram!
Kanelbullar recept

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP