fredag 8 januari 2010

Vinskola - Lektion 5

Snacket bakom- Land för land

Egentligen hade jag tänkt att lektion 5 skulle handla om de smakupplevelser man kan finna i glaset, det hade varit det mest logiska, men så kom jag på att det fanns en sak jag önskat att någon gett mig innan jag började studera viner i detalj. Alla dessa generaliseringar..
det är ju faktiskt inte utan anledning de uppkommit! Därför har jag gjort en lista på vad som är ”allmänt känt” och givetvis ständigt motbevisat..

Frankrike, alltid högst aktat! De må kallas både konservativa och inskränkta men innerst inne klassar nästan alla Frankrike som ”finast”, och de som inte gör det anses lite som motståndare. Vinvärldens vänster om man så vågar säga. Fransmännens viner är ofta oerhört områdestypiska, men vilka områden sen, Bordeaux, Bourgogne, Alsace..

Italien tillsammans med Spanien tävlar ihärdigt om att få komma på plats nummer 2. Volymmässigt väger de oftast jämsides men man ser ändå Italien som snäppet vassare då de dels har så många storheter såsom Chianti, Barolo, Amarone och många fler, och dels har så många vågade ”finviner”. Med ”vågade” viner menar man att vinmakaren struntat i vilka normer och regler som gäller för området och kör sitt eget race. Följden blir då att man inte får skriva ursprunget på flaskan (något som är förknippat med att man använt druvor från lite var som helst, mycket dåligt tecken) men vinmakaren är så cool att han/hon litar på att de som är intresserade tar reda på vad vinet är för något, och betalar hutlösa priser ändå, trots att de är ”märkeslösa”. Detta anses som mycket beundransvärt!

Spanien = vanillin. Jag vet inte om jag kan säga att Spanien är ”ute” men de är väldigt sällan ”inne”. Någon gång, någonstans skrevs det att Spanien var planetens största importör av vanillin och sedan dess har vinvärlden skrattat åt Spaniens stoltheter som ofta är förknippade med sina vaniljtoner. Nu satsar man stenhårt på att göra unga och moderna viner och lyckas ofta väldigt bra. I Spanien tycker jag att man hittar världens bästa ”sträva jävlar”, som de ibland kallas, ibland kallas de rätt och slätt för ”käftsmällar”, alltså sådana viner som måste drickas till blodigt kött för att inte kännas som en rak höger. Men till rätt mat är de inget annat än underbara.

Jaha, det här var bara tre länder! Gemensamt för dessa tre länderna är att de tillhör vad man kallar den Gamla Världen. Sydamerika, USA, Australien etc. tillhör den Nya Världen. Så det finns minst sagt några till..

Emma

0 kommentarer:

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP