fredag 5 februari 2010

Vinskola - Lektion 9



Merlot

Enda sedan filmen Sideways gjorde sitt intrång i varje vintönts hem, så har den snälla druvan merlot fått oförtjänt mycket stryk. I filmen får man lära sig att druvan pinot noir är det coolaste som finns (det är det i och för sig också, men hur många av de som tror sig tycka så, känner egentligen igen den?) och att det enda rätta är att jämna all merlot med marken. Detta är så fel, och jag ska nu förklara varför!

I flera klassiska blender (alltså viner med många druvor) är det merlotdruvans fruktigthet, fyllighet och mjukhet som gör vinet drickbart. Utan merlot skulle många Bordeauxviner tappa sin komplexitet, till exempel. Som ensam druva i ett vin kan merlot te sig på många sätt, men den liknar ofta en snäll cabernet sauvignon med toner av svarta vinbär. Den serveras helst till rätter som inte är så tuffa varken i konsistens eller kryddighet. Den odlas i princip i hela vinvärlden eftersom att den är tålig och mognar tidigt.
Så med detta i bagaget hoppas jag att ni hjälper mig att slå ett slag för merlotdruvans status nästa gång ni hör någon diskutera filmen Sideways. Är man så snäll förtjänar man att bli behandlad därefter!

1 kommentarer:

Anonym,  5 februari 2010 kl. 11:50  

Nu blev jag sugen på att se denna filmen och ha ett glas redo framför mig.

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP