fredag 10 april 2009

Påsktårta med chokladmousse


Denna tårtan fick betyget "den bästa tårta jag smakat" av min svåger. Jag hittade receptet i Laga Lätt nr 3 2009, men jag gjorde om lite på botten andra gången jag testade den. Första gången blev botten lite väl hård tyckte vi. 

150 g sötmandel 
150 g hasselnötter (jag tog bara mandel andra gången)
2 ägg (jag tog 3 ägg)
2 dl strösocker
2 krm salt

150 g vit choklad
1 Milda vaniljvisp
1 1/2 msk Amarettolikör
1/2 pkt fryst mango (á 250 g)
2 passionsfrukter


Sätt ugnen på 200°. Ta fram och tina mangon. Mixa mandel och hasselnötter till småspån. Vispa ägg, socker och salt och rör sedan ner nötmixen. Lägg bakplåtspapper i botten på 2 runda formar och smörj med lite smör och skorpmjöl. Grädda i ugnen i 20-25 min.

Smält chokladen på svag värme i mikron eller i vattenbad. Vispa vaniljvispen och blanda i Amaretton. Vänd i chokladen.

När bottnarna svalnat klickar du ut hälften av moussen på en av bottnarna. Lägg på den andra botten och toppa med resten av moussen. Strö över mangon och urgröpta passionsfrukter.

Glad Påsk!

2 kommentarer:

2BarnsMamman 13 april 2009 kl. 21:19  

Jag gjorde tårtan igår och den var mycket uppskattad av alla. Dock blev moussen väldigt lös, så nästa gång ska jag vispa vaniljvispen hårdare! För jag tror definitivt att jag kommer göra den igen och det kommer nog inte dröja så länge som till nästa påsk! Tack för inspirationen!
/Malin

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP