fredag 29 maj 2009

Hemgjord Pesto


Grillsäsongen är här och goda tillbehör är en viktig ingrediens i en lyckad grillkväll. Hemgjord pesto är ett tillbehör som slår det mesta. Dessutom är det riktigt lätt att göra. Den peston man köper färdig på burk är inte i närheten av den man gör själv när det gäller smak. Detta receptet kommer att göra succé på nästa grillkväll.

1/2 klyfta vitlök
3 handfull färsk basilikablad, plockade och hackade
1 handfull pinjekärnor, lätt rostade
1 handfull riven parmesan
Olivolja (Extra Virgin)
Citronsaft (valfritt)

Lägg vitlöken med lite salt i en mortel och mosa den. Mosa basilikabladen. Häll i pinjekärnorna och krossa dom med resten. Du kan eventuellt köra det i en matberedare, kör inte för mycket bara. Häll upp i en skål och tillsätt parmesanen. Häll över olivolja och blanda den till en trögflytande konsistens. Smaka av med salt, peppar och citron. Peston håller 3-4 dagar i kylen.

2 kommentarer:

Anna-Karin 1 juni 2009 kl. 10:28  

Tack för en bra blogg, är ganska ny läsare.
Jag brukar också göra egen pesto, ibland tar jag solroskärnor i fall det är nötallergiker som ska äta, det blir också jättegott.
Ett tips i alla fall, jag brukar använda mixer och tyckte ofta att min pesto blev lite besk. Förstod först inte vad det var, tills jag läste om vitlök. Vitlök blir ofta besk om den mixas länge. Nu mixar jag i stället allting förutom vitlök och sedan krossar, hackar eller pressar jag ner vitlöken sist.
Funkar också bra när man gör andra röror som t.ex hummus.

Margareta 11 augusti 2023 kl. 12:09  

Tack, det var bra att veta. 👍

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP