fredag 16 oktober 2009

Hasselbackspotatis


Hasselbackspotatis minns jag sedan jag var liten. Vi brukade då ha det till någon lite finare köttbit till helgen. För några veckor sedan lagade vi det till en kotlett med svampsås. Snacka om flashback till 80-talet, men det var riktigt gott. Så här gör du Hasselbackspotatis:


Skala jämnstora potatisar och skär i tunna skivor men inte helt igenom. (Man kan lägga potatisen nedanför kanten på skärbrädan för att inte skära igenom) Lägg potatisarna i en ugnsfast form och pensla över smält smör. Stek på 225 grader i ca 45 minuter. Pensla med smör några gånger under stekningen. Strö över salt och ströbröd efter ca 35 minuter.

2 kommentarer:

Anna-Karin 16 oktober 2009 kl. 10:42  

Hasselbackspotatis är verkligen en 80-talsklassiker som fortfarande är gott. Vi gör det än i dag när det ska vara lite festligt och min lillasyster kallar det fortfarande för "Hackebackspotatis" trots att hon är vuxen nu.

Förresten så lagade jag Cashewpanerade laxen men med kyckling nu i veckan. Riktigt bra blev det!

Emmas Kök 20 oktober 2009 kl. 20:53  

Du har rätt, det är verkligen gott - men det tar en stund att skära alla potatisar :) Jag borde införskaffa en "äggskärare" fast för potatisar så kanske hasselbackspotatis skulle lagas oftare!

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP