söndag 1 november 2009

Veckans matsedel v. 45

Denna vecka bjuder vi på ett gäng recept som vi i vår tur fått av andra. Måndagens pastagratäng introducerade min vän Andreas till mig redan under gymnasieåren. Länge låg receptet glömt i en pärm men för inte så länge sen lagade vi den igen och den är en klassiker som står sig! Gillar man inte senap går det bra att byta ut den mot röd pesto.

Fredagens trattkantarellsoppa brukar min mamma göra och den är gudomligt god. Den är krämig och mustig så den funkar som ensamrätt men även som förrätt i lite mindre portioner om man föredrar en lite matigare huvudrätt.

Kycklinglasagnen som står på menyn på lördagen fick jag recept på av en gammal kollega och den tåls att lagas om och om igen. Hemligheten här är keso och muskotnöt, det är det som sätter extra piff. Man kan välja om man vill köra en snabb variant med grillad kyckling, fryst bladspenat och färdig ostsås eller så kan man göra allt från grunden med kycklingfiléer, färsk bladspenat och egen ostsås. Vi gjorde det senaste alternativet sist när vi hade gott om tid och det är att föredra smakmässigt.

Missa inte heller den enkla omeletten, den mustiga korvgrytan, spenatsoppan och den krämiga rotfruktsgratängen som funkar som ensamrätt men som också är supergod ihop med köttfärsbiffar eller en köttbit.

1 kommentarer:

tina 1 november 2009 kl. 23:53  

Åh vad mycket gott den här veckan, jag blir hungrig fast det är läggdags. ;-)

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP