söndag 1 mars 2009

Dagnys lövbiffsgryta

Det här är ännu en receptklassiker hemma hos oss, den lagades första gången av min mamma i mitt barndomshem för ca femton år sedan och vi har ätit den många, många gånger sen dess. Rätten var länge standardgrytan så fort det var mer än tio gäster på diverse fester och jag har bjudit både mina gymnasiekompisar och universitetskompisar på den. Alla som har smakat har bett om receptet och även de som normalt inte gillar frukt i mat älskar russinen som är i grytan.

Uppdatering: Mamma ringde och sa att det faktiskt inte är hon utan hennes kulinariskt mycket duktiga granne Kajsa som ligger bakom receptet och att hela familjen blev bjudna på rätten inne hos henne och därefter adopterade mamma det hem till oss. Rätt ska vara rätt när det gäller en så god rätt ;) Så egentligen borde den kanske heta Kajsas lövbiffsgryta.

Dagnys lövbiffsgryta
4 port

400 g strimlad lövbiff
1 msk curry
1 tsk salt
0,5 tsk sambal oelek
2 pressade vitlöksklyftor
1 dl russin
1 dl buljong
2 dl creme fraiche

Fräs lövbiffen i smör. Blanda i kryddor, vitlök, russin, och buljong. Låt småkoka ca 10-15 minuter eller tills köttet är mört. Tillsätt därefter creme fraichen och ev. lite redning eller maizena om det behövs.

Servera med ris och en blandad sallad.

Skriv ut receptet (pdf)

2 kommentarer:

Anonym,  6 oktober 2009 kl. 09:55  

Eftersom vi är många i familjen och har tonåringar så får jag lägga till extra av allt i recepten men slutresultatet blev lyckat för alla gillade det.

Anonym,  11 december 2009 kl. 19:31  

Jättegott !!

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP